Ce este franciza?

Franciza este modalitatea de a face afaceri cu cea mai rapida crestere in lume.

Cumparatori
Mai mult de 600.000 de afaceri in franciza sunt raspandite pe continentul american, generand vanzari mai mari de un trilion dolari. Peste 40% din vanzarile din comertul cu amanuntul de produse si servicii in lume sunt realizate de francize. La fiecare 12 minute o noua franciza se deschide undeva in lume. Cu certitudine, franciza este povestea de succes a secolului al XXI-lea. Cifrele actualizate arata urmatoarea situatie:
SUA - 800.000 unitati francizate
Canada - 30.000 unitati francizate
Japonia - 290.000 unitati francizate
Australia - 50.000 unitati francizate
Noua Zeelanda - 14.000 unitati francizate
Europa - peste 300.000 (conform unui raport realizat de Franchise Europe - care a compilat o lista obtinuta de la peste 5.000 francize ce opereaza pe continent, avand o cifra de afaceri estimata de 200 miliarde USD. Aceste cifre arata ca potentialul european este mult mai mare avind in vedere ca numai in Japonia sunt 290.000 unitati.)
Franciza poate fi definita ca "o oportunitate de afaceri in care proprietarul unui serviciu sau a unei marci de produs (francizorul) acorda drepturile de distributie locala si/sau vanzare a serviciilor si produselor unui individ (francizat) primind in schimb o taxa, sau redeventa in concordanta cu standardele de calitate."

In legea francizei nr 52 / 28 august 1997: "Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu."

Obiectivul de baza al aproape oricarei organizatii de franciza este utilizarea de catre terte parti (francizatii) a produselor si/sau serviciilor furnizorilor (francizori) si desfacerea ulterioara a acestora catre consumatorul final. Pentru francizor, francizarea permite expansiunea unui concept dovedit si de succes si o modalitate de operare specifica pentru dezvoltarea de multi-unitati, cu locatii multiple, ce ofera acelasi produs sau serviciu. Pe de alta parte, francizatul are oportunitatea de a utiliza produse, servicii dovedite, metode de operare de succes, promovari viabile, marci recunoscute si asistenta continua. In general, aceste avantaje nu sunt disponibile managerului unei afaceri mici, independente, care adesea poate vinde acelasi produs sau serviciu.

Franciza atrage atat interesul francizatului, cat si pe cel al francizorului. Francizorul are acces la oportunitati de crestere prin extinderea sistemului de distributie cu produse si servicii de calitate. Francizatul are ocazia de a reusi ca proprietar de afacere mica, dispunand de sisteme de succes, operatiuni, informatii, metode, materiale de promovare, experienta si adesea atat de valoroasa marca a francizorului.
Astazi, cea mai intalnita forma de franciza din lume este afacerea format franchising care ofera o oportunitate de afaceri pentru un om de afaceri independent. In cadrul acestui tip de afacere, francizatul primeste de la francizor, in afara de produs sau serviciu, sprijinul lui. Aceasta presupune ajutor si asistenta pentru gasirea locatiei, echipamentelor, mobilierului, planului de amenajare, tinerea evidentei contabile, proceduri de training, metode de marketing, publicitate si sprijin in activitatea propriu-zisa.

Back to Top

Avantajele francizei


Francizatul beneficiaza de un numar de avantaje de pe urma operarii unei afaceri in franciza.

Aceste avantaje includ:

Un produs sau serviciu consacrat
Probabil cel mai important avantaj pentru francizat este achizitionarea sau utilizarea unui serviciu consacrat. Adesea, clientii cunosc deja numele si reputatia oferite de serviciu. Acest avantaj este de cea mai mare importanta pentru francizat, datorita sumelor masive cheltuite de francizor, ca sa mentina in atentia publicului serviciul pe care il ofera. Multi francizori cheltuiesc parti mari din bugetul lor de publicitate pentru realizarea de campanii la nivel national, prin spoturi publicitare difuzate de televiziuni si reclame de o pagina in ziare si reviste. Chiar si micii francizori folosesc adesea publicatii, sau media electronice si display-uri in magazine, pentru a atrage clientii din zona respectiva. Adesea, francizorul va imparti costurile pentru publicitate cu un francizat local.

Pregatirea (training) initiala a francizatilor
Multe sesiuni de pregatire (training) a francizatilor incep cu o perioada initiala de citeva zile, sau saptamini, petrecute la o locatie de training, de obicei plasata aproape de sediul companiei francizoare. Trainingul initial al francizatilor cuprinde toate procedurile operationale folosite in afacere, plus marketing, publicitate, promovare, tinerea registrelor, controlul inventarului, management, asigurare si relatii inter-umane. De cele mai multe ori, training-ul initial dureaza de la 3-4 zile pana la trei saptamani. Acesta include toate operatiunile implicate de afacere si functiile necesare pentru operarea afacerii, si/sau operatiunile manageriale si de contabilitate. Datorita pregatirii initiale intensive a francizatilor, in multe cazuri nu este necesar ca acestia sa aiba experienta anterioara in respectivul domeniu de activitate. Unii francizori prefera ca potentialii lor francizati sa nu aiba deloc experienta de afaceri in respectivul domeniu de activitate, pentru a-i putea forma.

Asistenta financiara
De obicei, in faza de demarare a afacerii, resursele de capital ale unui intreprinzator sunt destul de limitate. Capacitatile de imprumut de fonduri ale intreprinzatorului sunt, de obicei, foarte reduse. Formarea unei relatii cu o afacere in franciza ii permite francizatului aspirant sa isi imbunatateasca abilitatea de a obtine asistenta financiara.

In timp ce multi francizati nu ofera asistenta financiara directa pentru francizatii lor, unii ofera. Unii francizori permit francizatilor lor sa achizitioneze mijloace fixe si echipamente, pe o perioada extinsa de timp. In plus, acesti francizori pot oferi francizatului, prin leasing, teren si/sau cladiri sau birouri necesare pornirii afacerii.

Ajutor pentru marketing si management
Consumatorii au tendinta de a apela la serviciile companiilor in franciza datorita numelui, a decorului, siglei sau a calitatii pe care o percep derivand din produsul sau serviciul standardizat. Prin francizare se obtine o afacere deja consacrata, cu un produs si/sau serviciu identificabile de catre consumatori. Probabil ca unul dintre cele mai mari avantaje care deriva din alegerea operarii unei afaceri in franciza il reprezinta sansa de a avea acces la marketing-ul si promovarea imaginii realizate de francizor. Cei mai multi francizori isi promoveaza marca, ii fac publicitate si o marketeaza excelent si isi concentreaza eforturile asupra recunoasterii numelui de catre public. Prin utilizarea repetata a anunturilor publicitare, afise stradale si spoturi radio/TV, multe francize reusesc sa isi mentina numele pe primele locuri in constiinta consumatorilor. Francizatul primeste dreptul de a utiliza marca si numele caruia francizorul ii face publicitate la nivel national. Astfel, francizatul beneficiaza de recunoastere instantanee pe plan local, precum si de clienti care calatoresc dintr-o zona in alta.

De asemenea, francizorul a creat si dezvoltat un manual standard de operatii si proceduri, care permit noilor francizati sa invete cum sa opereze afacerea cu succes. Noul francizat invata sa conduca un sistem de succes si cum sa reproduca acel sistem pe piata locala. Astfel de programe insa, nu asigura succesul. Francizatul poate nu are ambitie, dorinta sau perseverenta necesare. In general, sistemul este suficient de puternic incat sa ofere fiecarui francizat sansa de a avea succes, daca si el va depune cantitatea necesara de efort ca sa reuseasca.

Standarde pentru controlul calitatii
Fiecare francizor impune anumite standarde de control al calitatii. Aceste standarde permit sistemului de franciza sa ofere un serviciu coerent si pozitiv, sau sa obtina uniformitatea produsului in intreaga retea. Prin dezvoltarea si mentinerea unor standarde inalte, francizorul ii face un serviciu imens. Francizatii apreciaza standardele inalte si invata ca aceste standarde de calitate ale operatiunilor si activitatilor sunt, in general, cauza principala a succesului. Standardele de calitate consituie o imagine a unui management coerent, asigura profit, creste moralul angajatilor si acestia sunt mandri de munca lor, permitindu-le sa "simta" beneficiul lucrului in echipa. Aceste standarde, desi par dictatoriale, folosesc pentru a-i ajuta atat pe francizor cat si pe francizat. Datorita faptului ca francizatii invata sa serveasca in mod curtenitor si eficient o masa apetisanta, intr-o atmosfera atractiva si confortabila, ei au sanse mai mari de a atrage si mentine un numar mare de clienti, ceea ce aduce afacerii beneficii si profituri sporite, precum si taxe mai mari pentru francizor.

Mai putin capital necesar pentru operarea afacerii
Un alt mare avantaj pentru francizati este acela ca, in general, in costurile necesare demararii noii unitati intra un capital initial mai mic pentru desfasurarea afacerii. Cei mai multi francizati nu trebuie sa plateasca pentru crearea designurilor, deoarece acestea sunt furnizate adesea, la o suma fixa, de catre francizor. Noii francizati pot, de asemenea, sa aiba inlesniri financiare (credit) de la diferiti furnizori, pentru ca fac parte din sistemul de franciza respectiv, ceea ce un om de afaceri independent nu ar obtine de la furnizorii sai. Francizatii beneficiaza si de faptul ca ei stiu deja cum trebuie sa fie amenajata noua unitate si cum sa fie utilizat spatiul, ceea ce face ca francizatii sa economiseasca multe ore si multi bani pe care altfel i-ar fi cheltuit cu aranjarea si amenajarea spatiului.

Oportunitati de dezvoltare
Multi francizori le dau noilor francizati oportunitatea de a se dezvolta, nu doar in cazul primei unitati, ci si daca vor sa deschida si sa opereze si alte unitati francizate. O franciza de dezvoltare teritoriala garanteaza zero concurenta din partea altor francizati sau unitati detinute de companie, intr-o anumita zona geografica. Contractul de "area developer" ii da francizatului posibilitatea de a dezvolta noi unitati intr-un anumit teritoriu, pe o anumita perioada de timp. Francizatul are oportunitatea sa creeze prima unitate si sa o lasa sa se dezvolte, si sa se extinda prin sistemul sau.

Aceste avantaje arata ca sistemul de franciza se bazeaza pe o relatie de intelegere si incredere reciproca intre francizor si noul francizat. Francizorul stie ca dezvoltarea si profitabilitatea companiei sale depinde de succesul francizatilor sai. Este in avantajul francizorilor sa ofere atat de multe servicii de suport si asistenta francizatilor, cat sunt ei capabili sa ofere.

Back to Top